Kodex etiky pojišťovacího makléře
schválený Valnou hromadou AČPM dne 2. prosince 2013
Asociace českých pojišťovacích makléřů prosazuje pravidla Kodexu etiky a dbá na jejich dodržování s cílem posilovat dobrou pověst pojišťovacích makléřů.
Člen AČPM musí především hájit zájmy svých klientů, zpracovávat pro ně optimální pojistné programy jak z hlediska jejich potřeb, tak z hlediska nabídky pojistného trhu.
Přitom je povinen respektovat platné právní předpisy, uchovávat obchodní tajemství svých klientů a dbát na dodržování níže uvedených norem:
A. Obecné zásady chování člena AČPM
- jako nezávislý zprostředkovatel pojištění je povinen vybrat a navrhnout klientovi jen takové pojištění, jež nejlépe odpovídá potřebě pojistné ochrany klienta
- respektuje pravidla hospodářské soutěže a obchodních zvyklostí, vyvaruje se používání nepravdivých a pomlouvačných výroků o svých konkurentech a všeho, co by mohlo porušit důvěru klientů a vyvolat zkreslený dojem o jeho službách
- veškerou reklamu vede pravdivě v souladu s čestnou soutěží bez prvků klamavé reklamy
- dodržuje obezřetnou personální politiku a dbá o výchovu svých zaměstnanců a spolupracovníků po profesionální a etické linii
- disponuje takovou organizací a prostředky, které mu umožňují i v případě nepřítomnosti některého z představitelů nebo majitelů společnosti hájit zájmy svého klienta
- je povinen, jako součást hospodářského odvětví v pojišťovnictví, podílet se na udržení zdravého a funkčního pojišťovacího trhu.
B. Zásady chování statutárních orgánů, zaměstnanců a spolupracovníků člena AČPM
- důstojně reprezentují svoji firmu i obor pojišťovnictví, jehož jsou součástí
- vyvarují se všech činností, které by znamenaly konflikt jejich vlastních zájmů se zájmy firmy či pojišťovnictví jako oboru
- dodržují obchodní tajemství, a to i po ukončení svého pracovního poměru v pojišťovnictví
- nepoužívají nikdy ve svůj osobní prospěch informace a materiály své firmy ani svých klientů
- v zájmu zvyšování svých profesních znalostí pečují soustavně o své vzdělávání.
C. Zásady chování člena AČPM ve vztazích ke klientům
- dodržuje zásady mlčenlivosti o všech skutečnostech týkajících se pojištění klientů
- poskytuje zásadně úplné, pravdivé, nezkreslené a srozumitelné informace o pojišťovnách, pojistných produktech a jejich ceně
- neakceptuje požadavky klienta na sjednání pojištění s nečestnými úmysly
- v závislosti na obsahu smlouvy s klientem je odpovědný za komplexní analýzu rizik, zpracování návrhů pojistných programů, konzultační a poradenskou činnost, správu uzavřených pojištění a součinnost při pojistných událostech
- musí umístit pojištění za cenu a podmínek předložených pojistitelem
- nepoužívá za účelem získání klienta nekalých a neetických praktik vůči konkurenci.
D. Zásady chování člena AČPM ve vztazích k pojišťovnám
- není nikdy závislý na kterémkoliv pojistiteli
- má aktuální přehled o stavu pojistného trhu, o jednotlivých pojistitelích a jejich produktech
- při umisťování obchodu se chová nestranně a profesionálně, vyvaruje se zejména jakýchkoliv pomluv, či protežování některého z pojistitelů
- s pojistiteli udržuje dobré vztahy spolupráce, zakotvené zpravidla v dílčích smlouvách o spolupráci.
E. Uplatňování Kodexu etiky v rámci AČPM a sankce za jeho porušení
- Členové AČPM se při své činnosti řídí zásadami uvedenými v tomto Kodexu.
Při porušení některého z ustanovení Kodexu budou vůči takovému členovi AČPM uplatněny sankce
a) podle platných Stanov AČPM
b) morální povahy dle rozhodnutí Etické komise AČPM.